,
,
,
Eibergen in Foto's
.
.
.
.
Het is maar hoe je het bekijkt... De voordeur van ons voormalige Gemeentehuis, daarnaast een dikke steen en ervoor het stenen
sijpelfonteintje in het tegeltjesbassin waar vroeger de Beatrixvijver was.
.
.
.
 
.
Links: we zijn op de Hagen en kijken over de steen die tussen de museumboerderij en de bloemenzaak in ligt richting Grotestraat. Rechts: Woudreuzen,
midden in het dorp. Bij de Kerkstraat en de Laagte.
..
.
.
.
Een doorkijk van de Kerkstraat naar de Kerkstraat. Het meisje op de foto, rechtsonder, ontdekte ik pas toe ik de foto's op
de computer ging bekijken. Doet me denken aan Herman van Veen: "Hee, kleine meid, met je kinderfiets..."
.
.
.
 Naar de stereofoto's van Eibergen .
.
.
 
    .
    Uit de oude doos
    ..
    In het vorige stukje uit De Schat der Gesontheit konden we lezen dat de mens vanuit twee gezichtshoeken bezien kan worden: de lichamelijke en de geestelijke. Het geestelijke moet het lichamelijke sturen, maar vaak gebeurt het dat de geest tot dienstknecht van de lichamelijke lusten wordt gemaakt. 
    . 
    Daerom zeide Anacharsis zeer wel, datter geen dier de mensche schadelijker en was als de Mense zelve, omdat hij heerschende over alles, zijn zelven niet en konde regeeren, noch zijn begeerlijkheid in den toom houden.De ervarentheyt leert ons dagelicx de waerheit van dese Spreucke. En wie ister, die daer eenighsins aan zoude konnen twijffelen, daer oock selver den Apostel tot den Romeynen bekent, dat hij niet en dede't goet dat hij wel wilde doen, maer veeleer 't quaet dat hy niet en wilde, en dat in fijn vleesch geen goet en woonde? De Spaengiaerts hebben derhalve geen ongelijck, als zij Godt bidden, om bewaert te wezen voor haer selven. Voorwaer ons Gemoet is met soo veel Ontroeringen beslommert, van soo ongesluymigheden in-genomen, dat dezelve ons niet alleen de reden en benemen, en de onvernufte beesten gelijck maken, maer oock van de gesontheyt, jae van 't leven zelve dickwils berooven. 
       Deze Ontroeringen of Passien, gelijck 't Grieksche woord by sommige in 't Latijn Passiones over gezet werd , maar beter Affectus ofte Affectiones, zullen wy den naem geven, van Bewegingen des Gemoets, na het voorschrift van Cicero, die de zelfde Commotiones animorum, en ook simpelick Permotiones geheten heeft, met bequamer benaminge als hy de zelve elders perturbationes noemt. Want Pertubatie betoont met den naam zelve, datse quaet is, gelijk Cicero oock betekent: te weten, zij turbeert, en ontstelt de gerustheyt, indien ze met recht Pertubatie geseyt magh werden. Sommige hebben mede niet beter de leivige Sieckten des Gemoets genoemt, dewijl soodagnige namen alleen passen op sulke Bewegingen des Gemoets, die buyten 't spoor van de reden loopen. 
     
 
.
..
 Naar de volgende pagina

 Naar de vorige pagina

 Keuzemenu

 Bede
 

.
.