Uit de oude doos
.
Wetenswaardigheden
Stoomtreinen
Stoomtractie - het laten voortbewegen van een
trein door middel van stoom - is lange tijd de voornaamste, zo niet de
enige, manier geweest om treinen te laten rijden. Nu we een foto van het
voormalige Eibergse station hebben is dat een goede gelegenheid op die
stoomtractie in te gaan.
Voor aan de trein zien we de locomotief, met
in de meeste gevallen daarachter de tender. In die tender wordt water en
brandstof meegenomen. Meestal is die brandstof steenkool, maar met andere
brandbare materialen, zoals hout, lukt het ook.
De bemanning van de locomotief en de tender bestaat
meestal uit twee personen: de machinist en de stoker. De machinist zorgt
ervoor dat de trein vlug, veilig en voordelig van A naar B rijdt.
De stoker zorgt ervoor dat het vuur in de vuurhaard
op de juiste manier het water in de ketel verwarmt. Door deze verwarming
gaat het water koken en wordt het omgezet in stoom. Via een buizensysteem
wordt de stoom naar het stoomverdeelmechanisme geleid. Dit mechanisme zorgt
ervoor dat de stoom in de cylinders terecht komt. Om en om wordt de stoom
in het voor- en in het achtergedeelte van de cylinders geblazen, waardoor
de heen en weer gaande beweging van de zuiger tot stand wordt gebracht.
Deze beweging wordt door het stangensysteem omgezet
in de ronddraaiende beweging van de wielen van de locomotief.
In het verleden hebben vele en vele van zulke
treinen het station Eibergen aangedaan. Willen we nu het avontuur van het
rijden in een stoomtrein eens meemaken, dan kunnen we in het seizoen bij
de Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen terecht.
PV